Højskoleforeningen Vendsyssel
Skip Navigation Links
Onsdag, den 29. maj 2024, kl. 10.00

Østerild Testcenter og 400 syrener i Heides Planteskole, Thisted
Østerild Testcenter, Gl. Aalborgvej 5, 7700 Thisted   ---  Heides Planteskole, Simons Bakke 122, 7700 Thisted

Vi kører i egne biler og starter dagen kl. 10.00 med en rundvisning på ca. 1½-2 timer i Testcenteret, hvor en guide vil føre os rundt i Danmarks store vindeventyr. Vi kommer omkring det tekniske og historiske, når vi hører om vindenergi i Danmark og den rolle, som Testcenteret i Østerild spiller for udviklingen af vindenergi i Danmark og resten af verden.
På Testcenteret kan du komme helt tæt på fremtidens vindteknologi. Møllernes vinger suser lige hen ove hovedet på os, og vindmøllerne er med deres imponerende 200-240 meters tiphøjde op til 100 m højere end de vindmøller, vi normalt ser andre steder i det danske landskab.
Østerild er
et af de bedst egnede steder at teste store vindmøller i Danmark. Faktisk ligger Testcenteret i Europas bedste vindfelt, langt fra beboelse og uden for fuglebeskyttelsesområder. Og vigtigst af alt er det tæt på kysten med masser af vind.
For at teste de store vindmøller er der behov for en middelvindhastighed på minimum 8 m/sek.i 100 meters højde. Her er gennemsnittet væsentligt højere, og vinden er meget stabil. Dette er en af grundene til, at Thy i 2010 blev valgt som lokation for Testcenteret, der er placeret 7 km fra Vesterhavet.

Syrener
Vi fortsætter til Heides Planteskole, hvor ejeren, Ole Heide, vil vise rundt i haven, der har Europas største samling af syrener, som sidst i maj gerne skulle stå i fuld blomstring. Haven er utroligt spændende og smuk med en masse afdelinger og åndehuller. Der er stort drivhus, hvor det er planen, at vi skal spise vores medbragte mad og drikke kaffe, som I deltagere selv har med. Der vil også være mulighed for at se en maleriudstilling.

Østerild Testcenter, Gl. Aalborgvej 5, 7700 Thisted
Heides Planteskole, Simons Bakke 122, 7700 Thisted

Pris:              100,- kr.

Tilmelding:    Senest 8. maj 2024