Højskoleforeningen Vendsyssel
Skip Navigation Links

Højskoleforeningen Vendsyssel er en forening, hvor alle, der sætter pris på fortsat at udvikle sig, at få gode oplevelser og at have et godt samvær eller netværk, kan være med.

Kommende arrangementer

Se under Arrangementer/Oversigt ovenfor for at læse mere om arrangementerne og for tilmelding for medlemmer og evt. køb af billetter (for øvrige)!

Onsdag, den 27. februar 2019, kl. 18.30-21.30

Daniel Rye
Nordjyllands Idrætshøjskole, Parkvej 61, Brønderslev

Vi har nok alle hørt om Daniel Rye, som i forbindelse med sit arbejde som freelancefotograf under en reportagetur til Syrien blev pågrebet og taget til fange af terrororganisationen Islamisk Stat, ISIS, i Syrien.

Daniel Rye blev holdt som gidsel af ISI i 13 måneder sammen med 23 andre vestlige gidsler, og han var den sidste, der slap levende fra det berygtede fængsel i den syriske by Raqqa, den 19. juni 2014, efter betaling af en løsesum.
I sommeren 2014 dræber ISIS de tilbageværende gidsler.

Daniel Rye står nu frem offentligt og fortæller sin grufulde historie, som også skildres i Puk Damsgaards roman, "Ser du månen, Daniel" (udgivet oktober 2015), en bog, som Puk Damsgaard fik Cavlingprisen for.

Pris:  kr. 125,-

Senest 1. februar 2019 (lukket arrangement - kun for medlemmer)
Mandag, den 4. marts 2019, kl. 18.00

Christian Borrisholt Steen, fhv. medlem af Etisk Råd
Landboskolen, Danmarksgade 1, Brønderslev

Christian Borrisholt Steen er en vendsysselsk ordkløver og foredragsholder med forkærlighed for dialog om etik, tro og eksistens.

Christian Borrisholt Steen, der i perioden 2012-18 var medlem af Det Etiske Råd, er cand.mag. i samfundsfag og psykologi og Master i Etik og værdier i organisationer.

Foredraget vil indeholder bl.a. følgende aktuelle temaer:

- Etik ved livets afslutning og aktiv dødshjælp
- Tidlig opsporing af sygdomme - rettidig omsorg eller utidig indblanding?
- Giv mig dit hjerte - om organdonation
- Må sundhedsvæsenet give os et kærligt skub (nudging)?
- Hvad er et værdigt liv?
- Må man tvinge gravide misbrugere i behandling?

Efter foredraget vil der være mulighed for spørgsmål og diskussion.

Pris:  kr. 175,-  for foredrag, 2 retter mad & kaffe samt 1 genstand

Tilmelding:  Senest 25. februar 2019

Tirsdag, den 9. april 2019, kl. 18.00
PMU
Ole Rømersvej 4, Sindal

PMU - Praktisk Medhjælper Udvikling - er et uddannelses- og bosted for unge med særlige behov i alderen 16-30 år.

PMU tilbyder de unge en god begyndelse på voksenlivet. I PMU får den unge afprøvet og udviklet sine praktiske, sociale og faglige kompetencer i forhold til arbejde, boform og fritid.
Gennem arbejdet er PMU med til at skabe livskvalitet for de unge. Livskvalitet bl.a. forstået som livsglæde for den unge over, at tingene lykkes, og at der nu også er en række muligheder og udfordringer for dem i det voksenliv, som venter forude. De er med på vognen. De befinder sig ikke kun i nødsporet.

De har 7 boenheder og 14 produktionsværksteder og er lokaliseret forskellige steder i Vendsyssel.

PMU har mange års erfaring med at arbejde med unge med særlige behov. PMU er en selvejende institution og udsprang fra Tolne Efterskole i 1988 for at skabe et alternativ for de unge efter 10. klasse.

Glæd jer til en spændende aften, hvor vi vil høre meget mere om PMU, om socialøkonomi, værdigrundlag og projekter. Lederen, Conrad Andreasen, har lovet at komme med et oplæg og give en rundvisning på centeret i Sindal.

Pris:  kr. 125,-  inkl. spisning

Tilmelding:  Senest 1. april 2019

Højskoleforeningen Vendsyssel . Mimersvej 4 . 9700 Brønderslev . CVR 35900659 . 20809393 . E-mail: johannes.klinkby.bjerre@gmail.com
Arkiv  Links  Facebook