Højskoleforeningen Vendsyssel
Skip Navigation Links

Mandag, den 22. januar 2024, kl.19.30, i Sognegården, Brønderslev Kirke, Bredgade 102, Brønderslev

En spændende aften med forfatter og journalisten Elsebeth Dissing,
der debuterede som romanforfatter med bogen ”Tjenerindens døtre” som 75-årig i 2020 og i 2022 udgav efterfølgeren

Tobakspigerne – En by, en tid, en skandale.

Elsebeth Dissing var i mange år journalist og senere chefredaktør på Aalborg Stiftstidende (nu Nordjyske Medier).

Elsebeth Dissing fortæller i bogen om arbejdslivet og dagligdagen i 1950’ernes Aalborg, hvor mandens privilegier kommer under pres og kvindebevægelsen spirer frem.

Et dødt spædbarn bliver fundet i fjorden. En stuepige er forsvundet fra et af de fine huse i Vestbyen.
Det er sidst i 1950’erne, da de to hændelser rammer fjordbyen, som er et let genkendeligt portræt af Aalborg. Fjordbyens bedsteborgere betragter livets velbehagelige gang som deres umistelige privilegium.
Men en dag eksploderer historien om en grosserer, der har misbrugt en ung stuepige, og pigerne på byens store arbejdsplads, Tobakskompagniet, tager affære, bistået af redaktør Ovesen.
 Det trækker op til sociale uroligheder, og Østbyens arbejdere er tilsyneladende parate til kamp.
Utraditionelle metoder lægger arm med klassesamfundets top og mod mandens århundredgamle privilegier.

Pris:
          60 kr. inkl. kaffe og kage

Tilmelding:
 Senest 15. januar 2024     - via Tilmelding her på hjemmesiden (for foreningens medlemmer)
                                                                - via MoblePay 80987 for øvrige

Højskoleforeningen Vendsyssel . Mimersvej 4 . 9700 Brønderslev . CVR 35900659 . 20809393 . E-mail: johannes.klinkby.bjerre@gmail.com
Arkiv  Links  Facebook
      Opdateret: 01.05.2024